Hittade den här underbara filmsnutten på YouTube (where else?) och fick lite inspiration att skriva igen. Det var länge sedan nu.
Visst är det svårt att bestämma sig för vad man ska göra här och nu? Å ena sidan så tjatas det om att vara klimatsmart titt som tätt i medierna för tillfället, men å andra sidan så är recepten på lösningarna så skrattretande att man bara vill gråta. Fredrik Reinfeldt talar om klimatmål men arbetar stenhårt för att få alla att tro att det går hand i hand med ökad tillväxt och ett starkt näringsliv. Så vad ska en stackars primitivist ta sig till? I vilken ända av denna härva ska vi börja nysta?
Jag och antagligen många med mig (inte bara svartgröningar) känner stundtals en djup förtvivlan - inga personliga mål verkar vara möjliga att uppnås, vi orkade inte lägga om kosten, vanorna, träningen, boendet och så vidare. Bokhögen med tuffa-böcker-som-man-redan-borde-ha-läst-för-att-kunna-vara-med-i-snacket växer sig allt större. Aktionsgruppen slogs sönder av polisen eller föll isär av allmän desillusion och uppgivenhet (det senare oftare än det förra) och vi känner oss ensamma i vårt tänk eftersom våra vänner oftast inte alls förstår vitsen med att läsa Ljungberg och Zerzan. Hur många har inte tappat sugen efter att ha munbrottats med en svart anarkist en hel kväll utan att ha kommit nån vart ("Jo men om du bara läser den här av Jensen så kommer du fatta precis vad jag menar"). Det är hemskt svårt att försöka förena den där känslan i kroppen, långt inne i oss, och den vanliga knotiga vardag som vi av gammal vana fortsätter att tröska runt i. En gegga så kletig att det känns lättare att lägga sig på rygg och sakta sjunka ner utan att ens så mycket som vifta med armarna. På det större planet verkar också det mesta arbeta mot oss. Helt plötsligt har kärnkraft visat sig vara "klimatneutralt" , kapitalismen blivit "grön", och överklassen kör runt i "miljöbilar". Jag tänkte plocka upp George Orwells 1984 igen men lät bli, jag vågar inte.
Så vad göra?
Alternativet till att ge upp fullständigt är att fortsätta kämpa på. Men låt oss vara ärliga - vi kämpar i motvind, för att inte säga storm. Om vi ska orka kämpa på måste vi börja vara ärliga mot oss själva och varandra och vi måste framförallt börja ta hand om varandra. En bra struktur är grunden för all lyckad politisk och personlig kamp. En bra struktur börjar i starka och hållbara mänskliga relationer. En klassisk anarkistisk vängrupp, eller kalla den klan eller feministisk basgrupp eller vad du vill, är en perfekt grund att stå på. Samla dina närmaste (2-5 personer om ni aldrig gjort det förr men aldrig fler än tio) och bli politiska eller kom nära dina politiska aktionskamrater och stöd varandra i vått som torrt. Träffas regelbundet, helst ute (kom ihåg aluminiumfolien runt moben om den måste med), låt varandra tala oavbrutet en stund varje gång om hur man mår och vad man funderar på, ha en liten studiecirkel kring saker ni vill veta mer om (kanske ätbara växter, datasäkerhet eller sabotagetekniker) och avsluta alltid med att slå fast när och var ni ska ses igen. En fungerande vängrupp tar tid att få att växa ihop, så låt det ta tid och lägg ribban lågt till en början. Som Taoismen säger "den styvaste pinnen är den första att knäckas". Många bär med sig känslan av att det bara är en själv som misslyckas men så är det inte och vi måste finna sätt att peppa varandra inför det stora arbete som ligger framför oss.
De långsamma omställningarna är de som bäst håller. Vi drömmer alla om Revolutionen med stort R, men vi vet ju med oss själva att det är de små stegvisa förändringarna av ens personlighet, vanor och livsval som har störst chans att överleva. Därmed inte sagt att vi inte har bråttom, men vi måste våga bromsa vår iver så att vi inte springer in i väggen, med följden att allt går om intet. Vi har att bygga det liv vi själva vill leva i så stor utsträckning som är möjligt. Vi har att stoppa de värsta brotten och kväva de största övergreppen i sin linda - exempelvis genom att omintetgöra alla försök att gräva efter uran, hugga ner skog, bygga vägar och slänga ut flyktingar - för att bara nämna något. Vi har att fortsätta samtala med alla vi kommer åt och problematisera sättet vi ser på oss själva och allt annat liv och försöka få folk att lyfta blicken bortom Spottnytt och Melodiafragmafestivalen.
Kampen står här och nu men det är viktigt att komma ihåg en sak: det är inte vårt fel. Bara vårt ansvar. Vi valde inte eländet, vi kan bara välja vägar bort från det. Och jag önskar att vår rörelse blir vårt livsprojekt och inte en livsstilssluss för folk mellan 15 och 30 år (jag har sagt det förr och säger det igen).
Vilket leder mig in på något helt annat, eller egenltigen där jag började, med filmlänken på YouTube: Vi måste bort från apokalypsprimitivismen! Det finns en stig som somliga har valt att vandra, som går ut på att civilisation kommer att klappa ihop hur vi än gör genom världskrig, ekokollaps eller what have you och att vi därför ingenting kan göra än att klämta med klockan och samla på oss primitive skills för att klara oss efteråt. Jag kan villigt erkänna att jag själv lätt går i den fällan när det är gråväder och orken tryter men jag har tack och lov folk runt mig som rycker upp mig när det händer. Den hållningen är inte acceptabel som permanent livsfilosofi - den är fullständigt oansvarig och jag avskyr den. Det är just en sådan hållning som gör att primitivismen ständigt hålls som stollig och omöjlig av folk som vi borde kunna samtala med utan behöva tjafsa om detta. Vi vet ingenting om framtiden, det är det enda vi vet. Vi ser tecknen som klimatologer, biologer och oceanologer skrikandes pekar på och det är ingen skönläsning, men att hemfalla åt att "det går åt helvete i alla fall" är inte en hållbar hållning och vips så är vi inne på de små stegens kamp igen. Ingen människa kan rädda denna planet, men miljontals gnetande vängrupper av primitivister, anarkister, feminister, anti-fascister, fältbiologer, förortskids, vägmotståndare, snattande småbarnsmammor, surmulna norrlänningar och lappjävlar kan det. Vi vet inte vad som händer - vi vet bara på ett ungefär hur vi vill ha det och det ska vi kämpa mot. Du kan välja på att sitta och vänta på att huset vittrar sönder och hoppas att det inte faller över dig - eller så lär du dig hur man spränger kåken så att det faller ihop i en prydlig liten hög.
Därmed inte sagt att det är knas att syssla med primitive skills eller utforska ens andlighet och - tvärtom, det kommer att behövas i allra högsta grad - och det är mumma för själen.
~ Vildrote

Jag gillar ditt smågruppsförslag. Är det inte så att det som behövs är grupper och nätverk av människor som tillsammans lever ut en annan politik och genom sitt sätt att fungera demonstrerar ett alternativt samhälle? Ibland kan jag tycka att även dom svarta bränner för mycket energi på lobbying och demonstrationer och lägger för lite krut på att skapa alternativen.
Comment by Jonas Lundström — 3 March 2008 @ 11:36 am
Jo, nog behövs det också. Det finns många sätt att bedriva kamp på så det är bara att välja det som passar en bäst. Jag önskar dock att alla de som lecer alternativt och de som sysslar med direkt aktion och kamp på andra sätt kunde se att vi alla bedriver samma kamp och att vi binder ihop trådarna. Det är skillnad på det du skriver, “tillsammans lever ut en annan politik och genom sitt sätt att fungera demonstrerar ett alternativt samhälle” och att blunda för resten av världne och bara se till sin lilla grupp. Det vore önskvärt att fler gjorde både och.
Comment by Vildrote — 3 March 2008 @ 11:58 am
Absolut. Direkt aktion är viktigt som jag ser det, men det bästa är nog om aktionerna föds ur grupper som själva lever ut ett alternativ. Ibland kan aktioner kännas som lösryckta och fragmenterade budskap utan “kropp”. Det kanske kan vara bra ändå, men trovärdigheten ökar nog i dom flestas ögon när man har sin bas i ett tydligt alternativ. Ofta känns det som om vi har en extra hård kamp i Sverige där enhetssamhället och bristen på pluralism kan tyckas mer påtaglig än i andra “nationer”.
Comment by Jonas Lundström — 3 March 2008 @ 1:02 pm
Ja, vi menar nog sammasak och du har rätt. När vi känner oss fragmenterade kan det vara bra att försöka gå tillbaka till de fungerande strukturena. Vängrupper kan vara det. Många fungerande vängrupper på samma ort = fungerande alternativt samhälle.
Comment by Vildrote — 3 March 2008 @ 2:15 pm
Klockrent Vildrote! Kramar till dig!
Comment by Svartbjörn — 3 March 2008 @ 6:38 pm
Jag känner så väl igen mig i inledningens känslor av uppgivenhet, och håller med om uppmaningen till att bygga vängrupper. Håller med om allt förresten, det var väldigt bra skrivet. En peppande text som så väl behövs i av förtvivlan. Jag postar också ett inlägg om ännu en tuff-bok-som-man-redan-borde-ha-läst-för-att-kunna-vara-med-i-snacket.
Comment by Nattsmyg — 4 March 2008 @ 3:34 pm
Fick frågan om jag ville publicera denna text på anarkisterna.com också, så nu finns den där också: http://anarkisterna.com/2008/03/06/sa-vad-gora/
Comment by Vildrote — 6 March 2008 @ 3:41 pm
Med full respekt, Vildrote, men jag är trött på den här sortens artiklar som kommit att utmärka Fimbulvinter, och som jag själv ingalunda är oskyldig till för den delen. Jag är trött på jesuskomplex, på att mäta sig mot profeter, och jag är framförallt trött på den typiskt svenska likriktande missionerande tonen som kom fram här: “försöka få folk att lyfta blicken bortom Spottnytt”. (Återigen, jag är inte oskyldig.)
Det är inte konstigt med uppgivenhetskänslor när vi håller på så här och kräver av oss själva att vi ska rädda världen! Det är kanske något typiskt svenskt, jag tycker de amerikanska bloggarna känns mer jordnära och realistiska med sin mer individualistiska ton. Ska vi hålla på så här så bränner vi ut oss och de som överlevt om 50 år är de som aldrig brytt sig.
Men jag måste säga att ni andra har lyckats med att omvända mig från tilliten till apokalypsen. Den hållningen är ett gift; den är kastrerande, den splittrar orsak och verkan och omöjliggör all sorts långtidsplanering. Den får en att fatta absurda beslut, som att rationalisera sin konsumtion med att man påskyndar kollapsen. Den passar inte människans sätt att vara. Orsaken till att jag tänkte så var att Jason Godesky tänker så och han i övrigt är helt briljant.
Jag har brottats med depression på sistone och hittat “mentala burar” jag varit fångad i. En mental bur är, för mig, ett spel där någon annan bestämt reglerna och man själv bara kan springa runt i ekorrhjulet bäst man kan. Skolsystemet är ett uppenbart exempel, skönhetsidealen likaså, och såna här jesuskomplex är riktigt lömska subtila burar. Man håller på och eftersträvar lycka och mening med sitt liv, fast hela de begreppen och den strävan kommer utifrån, ur samhällets ideal, så det är ett spel man aldrig kan vinna. Som ett motgift kan jag leka att jag är ett förvildat barn, utan språk, som aldrig mött en mänsklig kultur och därför handlar ärligt utifrån sina inre behov. Det här är väl bara nya ord för taoism, men taoISMen är ju också en mental bur, så alla måste hitta sin egen taoism…
Comment by Eberhard — 7 March 2008 @ 8:17 pm
Men, så vaddå? Om jag tolkar dig rätt så borde vi inte försöka få ut poängen med anarko-primitivism till “folket” utan istället bara köra på med vårt - sköt dig själv och skit i andra? Jävligt konstruktivt…
Comment by Vildrote — 7 March 2008 @ 9:21 pm
“de amerikanska bloggarna känns mer jordnära och realistiska med sin mer individualistiska ton” - vad är det som känns bättre med detta?
Comment by Vildrote — 7 March 2008 @ 9:23 pm
Kanske vore det bättre om vi hade var sin blogg där man kan vara sig själv, så inkorrekt och o-pk man vill, istället för att hålla på och jämföra vem som har den trångaste och ädlaste idealburen. Det är iallafall vad jag känner. Jag skulle vilja läsa en slags vildväxande Arne Anka som inte är rädd att göra bort sig! Fast å andra sidan är internet inget bra. Ska (ironiskt nog) länka en intervju med Hakim Bey där han förklarar varför internet är lika illa som TV.
Comment by Eberhard — 7 March 2008 @ 9:26 pm
Vi borde ingenting. Jag tar inte emot instruktioner och ger inga instruktioner. Om du vill bilda en grupp där alla tänker och gör likadant, så varsågod, men utan mig.
Det som känns bättre är att individualismen passar mig bättre personligen.
Comment by Eberhard — 7 March 2008 @ 9:31 pm
Kanske borde jag sluta vara med här på Fimbul, för jag vill inte sprida någon propaganda. Jag vill vara med och försvara vår moder jord, men jag vill inte försöka påverka någons värderingar, det tycker jag är respektlöst. Jag försöker respektera allas åsikter hur stolliga de än kan verka. Visst kan propaganda vara effektivt, men det är effektivt på samma sätt som våld kan vara effektivt.
Comment by Eberhard — 7 March 2008 @ 9:56 pm
Rättelse: Jag tycker att våld är mer försvarbart än propaganda. Jag har mer sympati för dem som med fysiskt våld slåss mot en skogsavverkning än för dem som propagerar mot skogsavverkningar. Både för respekt-grejen och för att propaganda, till skillnad från våld, är ett spridande av symbolisk kultur. Men jag tycker förstås inte att ni ska tycka som jag…
Comment by Eberhard — 7 March 2008 @ 10:11 pm
Alltså, ta det inte som kritik, som att ni borde göra nånting annorlunda. Den här artikeln är bra i sig själv. Jag reagerar bara med allergi mot allt som liknar jesuskomplex för att jag själv har drivit det för långt förr.
Det kan nog låta extremt och o-pk när jag föredrar (hot om) våld framför åsiktskampanjer. Det är min egen preferens, och jag tycker att det snarare är denna kultur som är extrem; när våld är tabubelagt för att staten har monopol på det, men manipulation och psykisk våldtäkt i alla former - skola, reklam och propaganda är bara början - är tydligen okej för det utsätts vi ändå för hela tiden. Som kontrast finns det sunda naturfolk där all manipulation och allt tvång är strängt förbjudet.
I våra katters liv ingår lite våld varje dag, men ingen hjärntvätt. Jag skulle vilja byta med en katt.
Ett annat exempel; Ran Prieur citerade en invandrartjej en gång; i sitt hemland hade hon varit med om krig, våldtäkt och misären i flyktingläger, men det amerikanska skolsystemet var det jobbigaste hon varit med om i hela sitt liv. Jag förstår henne.
Skillnaden mellan visa-vad-man-tycker och manipulation är luddig och subtil men ändå avgörande. Jag tycker t.ex det är jättebra när Klimax demonstrerar och blockerar rondeller. Men fick jag bestämma skulle budskapet inte vara “snälla, tänk på moder jord” utan snarare “ni får tycka vad ni vill, men fortsätter ni jävlas med moder jord så fortsätter vi jävlas med er”. Ett enkelt och ociviliserat budskap som vilket barn som helst förstår. Kärlek och våld är ociviliserade rester av djurpsyket som vi lyckligtvis har kvar.
Kanske har jag inte satt rätt ord på mina känslor nu, inte exakt men ungefär. Vad tycker ni, tycker ni jag är ute och cyklar? Helt ute i min egen drömvärld?
Comment by Eberhard — 8 March 2008 @ 1:46 pm
Men Eberhard, är det inte så att du tolkar in lite för mycket i Vildrotes text? Han uppmanar ju inte till några åsiktskampanjer, utan skriver tex “omintetgöra alla försök att gräva efter uran, hugga ner skog, bygga vägar och slänga ut flyktingar”. Direkt handling alltså som leder till nåt konkret.
Comment by Nattsmyg — 8 March 2008 @ 5:36 pm
Oj, det var inte så jag menade. Bara en procent av det jag babblat här handlar om texten ovan. Texten är bra. Den fick mig att börja grubbla över en massa saker.
Comment by Eberhard — 8 March 2008 @ 6:38 pm
Nu läste jag om texten, och håller med om det mesta, nu när jag fått vädra ut mina känslor lite.
Ledsen att jag är dålig på att kommunicera så att folk förstår vad jag menar!
Comment by Eberhard — 8 March 2008 @ 6:55 pm
“Ledsen att jag är dålig på att kommunicera så att folk förstår vad jag menar!” = ännu ett skäl och skita i internet. Det är dock ännu värre när man börjar känna att det är lättare att uttrycka sig här än öga mot öga.
Jag håller med dig i princip om det mesta, med ett par undantag: För det första så behöver inte bloggande, eller läsning av andras bloggande motsäga att man strax innan eller efter agerar på helt andra sätt i helt andra sammanhang. De flitigaste bloggarna på Fimbul kanske är de som gör de mest militanta aktionerna (ingen gradering för övrigt). Vi är inga maskiner, vi har kultur vare sig vi vill det eller inte och vi har en massa sidor som alla behöver masseras - våld mot egendom kan vara ett sätt att bejaka en viss sida, porrsurfa på GA-bloggar ett annat, slöjda en näverlur ett tredje, und zo weiter.
Vill du sluta hänga på Fimbul så gör det, själv skulle jag tycka det vore synd. Du tillför mycket. Fimbul är vad det är, kanske lite för mjäkigt, vem vet. Men man ska inte begära så mycket av ettor och nollor.
Däremot så tycker jag att du har generalfel när du jiddrar om att alla borde skaffa en egen blogg så att de känner att de kan skriva vad de vill. Att agera ensam är precis det som staten/kapitalet/eliten/civilisationen vill att du göra. Söndra och härska, du vet. Att hänga här, eller ännu hellre IRL med folk som aldrig kan tycka exakt som du, men som i alla rör sig i samma diskurs som du (ring så fikar vi!), är en otroligt revolutionär handling. Den är rentav subversiv. Att samordna sitt tänk betyder inte att bli homogena och slätstrukna, det betyder snarare att man blir större än summan av delarna tillsammans. Oavsett om man tycker att man är lite väl Teddy K när man öppnar munnen.
En vän sade härom dagen att “finns det två anarkister på en ort, finns det minst två anarkisttidningar”. Det ligger något både lustigt, sant och hemskt i det. Primitivister har för hoppningsvis kommit längre och insett vikten av en klan med stark gemenskap. Annars är vi bara nihilister med mossa i brallorna.
Och i övrigt kan det vara bra att i lagoma doser diskutera för- och nackdelar med sin praktiska politik. Som Derrick Jensen säger: Var ska vi sticka in hävstången? Hur gör vi mest nytta? Hur undviker vi att det där militanta också helt plötsligt blev en symbolisk handling (jag menar kolla Jeff “Free” Luers - vilken värdelös aktion med tanke på resultatet).
Comment by Vildrote — 8 March 2008 @ 8:02 pm
Jag vände mig mest till dig, Eberhard, i min senaste kommentar. Kanske du förstod.
Comment by Vildrote — 8 March 2008 @ 8:03 pm
Vildrote, jag är mycket tacksam för att du verkar förstå vad jag menar, och inte tar illa upp för något, och för att du skrev att jag tillför mycket!
Du har helt rätt i att man är starkare tillsammans och att systemet vill hålla oss isär. Men det är också svårare att tala fritt ur sitt hjärta om man riskerar att sabba fimbuls rykte och därmed sabba för andra, det är därför jag funderar på att ha någon slags blogg vid sidan om. (Ett alternativ kunde vara att införa någon slags truthspeaking här?) Men jag ska nog inte sluta på fimbul. Jag måste fundera över hur jag vill ha det. Jag vill utforska min idé om att gestalta ett djur obundet av kultur, och se om det blir någon slags text eller bilder av det.
Comment by Eberhard — 8 March 2008 @ 10:20 pm
Jag har då för egen del tänkt att Fimbul ska ha väldigt högt i tak. Var annars? Om man vill skriva något bortom “normen” (helvete, har vi det här också?) så kan man ju alltid skriva under en annan psudonym än sin vanliga. ELler skippa underskriften helt. Det vore okej för mig. Men du gör som du vill. Startar du en ny blogg så skicka hit länken.
Comment by Vildrote — 10 March 2008 @ 8:48 am
Nån som bor nära Jönköping och är sugen på en fika? jag vet bongo bar brukar ha alternativt folk där.
Comment by fonik — 10 March 2008 @ 7:35 pm
Vildrote: Jo, högt i tak är en bra idé, men ibland får jag lust att skriva personliga saker, eller bara skriva för att avreagera mig, men tänker att det skulle uppfattas som off-topic eller för hätskt på fimbul. Men jag antar att så länge man håller sig till sina primära känslor kan det inte gå helt fel…
Har tänkt mer på uppgivenheten, och tror jag kan formulera det bättre nu. När jag känner mig stressad och uppgiven så är det en del av min hjärna som tagit över medvetandet, jag kan inte de rätta termerna, men det är den som säger “jag borde”, “jag borde inte”, “tänk om” och så vidare. Det fastnar lätt smuts där, och ägnar man sig bara åt språk och intellektuella saker, utan att stimulera de andra delarna av medvetandet, så kommer den ta över kommandot med alla jag-borde-virus den samlat på sig. Det är detta jag kallade “mentala burar”.
På en lägre nivå av medvetandet finns något jag kallar djurviljan, som är stum och ägnar sig mest åt nuet. Den är mycket renare än intellektet och när min djurvilja har kontrollen känner jag mig alltid upprymd. Den påminner om vad zenbuddhisterna talar om, att sinnet ska vara som en blank spegel av omgivningen.
Det finns olika sätt att ge djurviljan kontrollen. Ett är meditation, och man behöver inte sitta still, zenbuddhisterna mediterar gärna när de utför dagliga sysslor. Ett annat är att helt enkelt dra ner på intellektuella aktiviteter och göra enklare saker; som fysisk aktivitet, umgås med folk (som inte bara grubblar) osv. Få igång cirkulationen i kroppen, och finna balans i att göra lite av varje.
Jag har själv svårt för det här, jag värjer mig t.o.m. mot att nå balans, för jag har någon slags föreställning att “åh nej, då blir jag ju medelmåttig, jag vill tänka mig fram till den ultimata klarheten först”. Ett slags prestationsvirus från min uppväxt. Inget fel med prestationsdrömmar i sig, men det är nog så att klarheten finner man bäst när alla sinnen är med…. det krävs mycket mer än intellektet för att förstå vem man är…
Sedan är det nog ingen bra idé att helt ge djurviljan kontrollen, stänger man helt av intellektet så blir man lättlurad, det finns ju t.ex en massa reklam som är skräddarsydd för att manipulera reptilhjärnan…
Comment by Eberhard — 11 March 2008 @ 12:53 pm
Jag känner verkligen igen mig i allt du skriver. Balans, vilket jävla ord.
Comment by Vildrote — 11 March 2008 @ 6:46 pm